Waarom zouden meer bedrijven maatschappelijk verantwoord moeten ondernemen?
Wie heeft er nog niet van gehoord, de term MVO of ook wel maatschappelijk verantwoord ondernemen genoemd. Wat echter jammer is dat veel bedrijven de term wel kennen, maar nog niet toepassen. Dat is zonde, want niet alleen helpen bedrijven hiermee het milieu te verbeteren, maar is het ook nog eens goed te gebruiken in de marketingcommunicatiestrategie.
Voor de bouwsector is het vaak een goede keuze om gebruik te maken van duurzaam hout. Hierbij wordt er dan niet alleen gekeken naar de herkomst van het hout, maar ook wat de levensduur is. Daarnaast zijn er verschillende bouwbedrijven die alleen nog duurzaam hout leveren. Vaak is dit hout dan gecertificeerd met het FSC-keurmerk.
Naast het feit dat het voor bedrijven fijn is om iets terug te doen voor het milieu, kan maatschappelijk verantwoord ondernemen ook nog eens enorm schelen in de portemonnee. Zo geeft de overheid verschillende subsidies en kan de duurzaamheidsstrategie ook nog eens goed verwerken in de communicatie van het bedrijf.
Ook zijn er verschillende prijzen te winnen op het gebied van MVO, een voorbeeld van zo’n prijs is de Lean and Green award. Elk jaar wordt deze prijs uitgereikt aan het bedrijf dat zich het beste inzet om hun logistieke proces duurzamer te maken.
Denken aan de toekomst
Vervoer over water zal in de nabije toekomst veel populairder worden onder bedrijven. Dit zal hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met het feit dat het binnen een aantal jaar een tekort zal zijn aan vrachtwagenchauffeurs. De komende jaren zullen er minimaal 50.000 nieuwe vrachtwagenchauffeurs nodig zijn om dit tekort te verhelpen. In de gehele logistieke sector zal dit waarschijnlijk om meer banen gaan.
Een voorbeeld van een bedrijf dat op dit moment al zoekt naar nieuwe mogelijkheden is van Keulen Hout en Bouwmaterialen. Zo veel mogelijk leveranciers van van Keulen bevoorraden hen via de Nederlandse Binnenvaart. Daarnaast is het ook mogelijk om producten voor binnenstedelijke projecten via de grachten te leveren. Dit zorgt voor minder vrachtwagens in de binnenstad en op de snelweg.
Zakelijke groene oplossingen hoeven niet moeilijk te zijn. Duurzaamheid begint al bij het gebruiken van alleen nog maar groene stroom. Met een kleine brainstormsessie kan je er al snel achter komen wat er binnen jou branche allemaal groener kan!